راهنمای نصب OS X Mountain Lion بر روی رایانه شخصی (هکینتاش)

ساخت وبلاگ

 

ر زمانی است که مکینتاش و PC ها با یکدیگر در حال رقابت هستند. تا اینجای داستان که PC به سرکردگی ویندوز پیشتاز بوده اند اما مکینتاش آنقدر قدرتمند و خوب است که به سادگی نتوان از کنار آن گذشت. شاید برای کاربران عمومی رایانه که از ویندوز استفاده می کنند لینوکس یک شوخی بزرگ است که فقط کارشان را سخت می کند، اما داستان مک چیز دیگریست. بسیاری از کاربران این دو سیستم عامل را در کنار یکدیگر نصب کرده و استفاده می کنند. البته منظورم دارندگان رایانه های اپلی است. اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که به این سیستم عامل زیبا و قدرتمند علاقه مند هستید پیشنهاد می کند در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا یک هکینتاش برای خود دست و پا کنید تا از تجربه آخرین گربه سان اپل بی نصیب نمانید.

 

رایانه ای که برای این کار استفاده کردیم یک ProBook 4530s بود. همچنین یک کول دیسک (فلش) ۸ گیگابایتی.

 

شناخت سخت افزار خود:

مسلما اپل ساختار سخت افزاری مناسب برای این سیستم عامل دارد و مطمئنا شما این سیستم عامل را نمی توانید روی هر نوع از PC نصب نمایید. قبل از دست به کار شدن باید اقدام به بررسی و شناسایی قطعاتی که درون رایانه شما قرار دارد بکنید. منظورم نام و مدل قطعاتی است که داخل رایانه شما قرار دارد. مثل مادربرد، کارت گرافیک و یا پردازنده. البته مهمترین سخت افزاری که سازگاری ان بسیار مهم است، مادربرد سیستم می باشد. البته ما یک راهکار ساده تر برای شما داریم و آن استفاده از نرم افزار Speccy برای یافتن مشخصات قطعات نصب شده بر روی PC شما است.

 

سازگاری سخت افزار:

اکنون که متوجه شدید چه چیزهایی در دل رایانه شما قرار دارد زمان یافتن این است که آیا این قطعات با سیستم عامل OSX سازگاری دارند یا خیر. و در حقیقت آیا می توانید این سیستم عامل را روی رایانه شخصی خود نصب کنید؟ همانگونه که بالا گفتم نگرانی اصلی سازگاری مادربرد است. همه چیز بستگی به مادربرد دارد. شما نیاز دارید که یک حساب کاربری در سایت tonymax86 ایجاد نمایید تا بتوانید درایورهای مورد نظر را دریافت نمایید. سپس به اینجا رفته تا از سازگاری مادربرد خود آگاهی یابید. در صورتی که اسم مادربرد شما در این لیست بود به ادامه مطلب بروید و در غیر این صورت بی خیال. بروید دیگر مطالب بی نظیر سرخه تله را بخوانید! (چقدر خودمان را تحویل گرفتم!) اگر نام مادربرد شما در لیست بود. شما قادر به دانلود کردن DSDT هستین

 

هنگامی که شما فایل DSDT را برای رایانه خود دانلود می کنید، شامل مجموعه ای از فایل های جدا برای استفاده های بعدی است. شما باید آن را بعد از بوت Mountain Lion در هکینتاش خود کپی کنیند. اگر نام مادربرد شما در لیست و فهرست موجود نبود تنها راهتان خرید و مونتاژ یک رایانه جدید است.

فرض می کنیم که مادربرد خود را در لیست بالا یافته اید پس به مسیر Resources>Downloads رفته و Unibeast برای Mountain Lion و Multibeast دریافت نمایید. Unibeast یک بوت لودر است و برای نصب OS X Mountain Lion و همچنین بوت کردن آن بر روی PC کاربرد دارد. Multibeast هم برای دریافت درایور و شخصی سازی ابزارها و… کاربرد دارد.

 

دریافت سیستم عامل شیر کوهی:

اگر دوستی را می شناسید که رایانه مک دارد. و از آنجایی هم که همه ای این دسته از دوستان عزیز عاشق کپی رایت هستند نسخه اصلی را دریافت کرده است. مثلا از اپ استور دانلود کرده است. فایل های نصب OSX را قبل از نصب توسط دوستتان برای خود یک کپی بگیرید. اگر قبلا عمل نصب را انجام داده است. با هر حیله و تزویری راضیش کنید دوباره ان را از App Store دانلود کند. البته زیاد نگران نباشید. سایت های زیادی هستند که نسخه کامل OS X را برای دانلود قرار داده اند. در ضمن هنگام کپی کردن فایل ها نام آن را به هیچ وجه تغییر ندهید.

توجه توجه

اگر رایانه اپلی در دور و برتان پیدا نمی شود ما می توانیم تهیه فلش را بر عهده بگیریم. یعنی ما برای شما یک فلش ۸ گیگ خریده، آن را با سیستم عامل مکینتاش اماده می کنیم و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که در صورت مطمئن شدن نسبت به پشتیبانی سخت افزارهای خود فلش آماده را خریداری و از مرحله بوت شیرکوهی شروع به نصب آن بر روی PC  خود کنید. البته این کار کمی برایتان گران در خواهد آمد! ولی از خرید یک لپ تاپ سه میلیونی اپل که بهتر است!

 

آماده سازی کول دیسک برای Unibeast

در ادامه باید فلش خود را آماده کنید. در سیستم عامل MAC OSX به میسر Applications>Utilities بروید و Disk Utility را اجرا نمایید. در سمت چپ باید نام فلش درایو خود را مشاهده نمایید، بر روی آن کلیک کنید (توجه کنید اشتباهی Mac HD را انتخاب نکنید). حال در سمت راست پنج سربرگ را مشاهده خواهید کرد. به سربرگ Partition بروید. از نوار کرکرده ای Partition Layout  گزینه ۱ Partition را انتخاب کنید. از نوار کرکره ای Format نیز Mac OS Extended (Journaled) را انتخاب نمایید.این کار برای بوت کردن OSX بسیار ضروری است.

 

حال از ستون Partition Layout بر روی کلید Options کلیک کنید. اکنون Master Boot Record را انتخاب نمایید. این کار برای ایجاد یک فلش دیسک bootable لازم و ضروری است. قبل از کلیک بر ریو OK  مطمئن شوید Format را بر روی Mac OS Extended (Journaled) تنظیم کرده اید. حال کلید Apply را بفشارید.

سپس فایل های نصب OS X Mountain Lion را درون پوشه Applications بریزید. سپس Unibeast را که در بالا دریافت کرده اید را اجرا نمایید. در طول فرایند نصب زمانی که به بخش Installation Type رسیدید اگر می خواهید مکینتاش را بر روی لپ تاپ نصب کنید گزینه Laptop Support و اگر می خواهید ان را بر روی رایانه شخصی خانگی نصب کنید Legacy USB Support را انتخاب نمایید.

اگر زمان زیادی عمل ایجاد فلش بوتیبل دارای سیستم عامل OSX طول کشید عصبی نشوید و نگرانی به خودتان راه ندهید. به زودی پس از اتمام این مرحله به سراغ نصب هکینتاش خواهید رفت.

 

پیکربندی رایانه شخصی (PC):

سیستم خود را روشن کنید و دکمه ی dell یا F2  یا F10 و یا دکمه های دیگر که در سیستم های مختلف متفاوت است به بایوس سیستمتان بروید. حال باید دو تغییر در تنظیمات بایوس اعمال کنید. ابتدا بوت سیستم را از طریق Flash USB تعیین کنید و دوم ان که کنترلر درایو را بر روی AHCI تنظیم کنید. به صورت پیشفرض در حالت IDE قرار دارد، اما OS X از آن پشتیبانی به عمل نمی آورد. تغییرات را ذخیره کرده و فلش را به رایانه متصل کنید، حال از محیط بایوس خارج شوید.

 

بوت کردن سیستم عامل شیر کوهی:

زمانی که رایانه را روشن می کنید و به وسیله فلش بوت می کنید، بر روی صفحه نمایش تمامی درایوهای قابل بوت شدن را مشاهده خواهید نمود. در این مرحله نصاب OSX Mountain Lion  را انتخاب نمایید تا فرایند نصب آغاز شود.

 

 

پس از آغاز عملیات نصب به صفحه زیر خواهید رسید. قبل از ان که کلید Continue را بفشارید به Utilities بروید و Disk Utility را انتخاب کنید. این کار به این دلیل است که هنوز هارد دیسک شما برای نصب OSX آماده سازی نشده است.

توجه داشته باشید این کار را بر روی یک هارد دیسک خام انجام دهید وگرنه اطلاعات درون ان از بین خواهد رفت.

این مرحله همانند مرحله ای است که در Disk Utility به آماده سازی کول دیسک پرداختید. اکنون هارد دیسک رایانه خود را انتخاب کرده و سپس به سربرگ Partition بروید. از Partition Layout گزینه ۱ Partition را انتخاب نمایید. Format را نیز بر روی Mac OS Extended (Journaled) قرار دهید. حال بر روی Options کلیک کرده و این بار GUID Partition Table را انتخاب کنید. اکنون OK کرده و پس از آن Apply را بفشارید تا هارد دیسک جهت نصب OS X Mountain Lion آماده گردد.

 

پس از آن که کارتان برای آماده سازی هارد دیسک پایان گرفت می توانید آماده شدن هارد دیسک خود را جهت نصب مکینتاش مشاهده کنید. کلید install را بفشارید تا نصب OSX آغاز شود. عمل نصب تقریبا ۳۰ دقیقه به طول خواهد انجامید پس بروید با خیال راحت یک چای دم کرده و نوش جان کنید. پس از اتمام فرآیند نصب زبان و اپل ای دی و دیگر موارد را وارد کرده و از مکینتاش شیر کوهستان لذت ببرید.

اکنون شما باید پس ضمینه کهکشان، Dock و Menu Bar را مشاهده کنید. این یعنی با موفقیت تمام عمل نصب را به پایان رسانده اید.

حتما فایل DSDT و ابزار Multibeast که در ابتدا به آنها اشاره شد را به یاد دارین؟! حالا جایی است که آنها می آیند. فایل ها را روی دسکتاپ گذاشته و Multibeast را به اجرا در آرید.

زمانی که به مرحله Installation Type رسیدید،  گزینه های زیادی پیش رویتان است که می توانید آن ها را انتخاب کنید. این ها همان درایورهای رایانه شما هستند. از این قسمت می توانید کارت گرافیک، درایور وایرلس و دیگر بخش های رایانه را نصب نمایید. در بالای همه هم گزینه User DSDT Install را می بینید که باید آن را نیز تیک بزنید. با اینکار می توانید سیستم خود را بطور مستقیم از هارد دیسک بوت کنید. با دقت درایو های اضافی مورد نیازتان را انتخاب کنید و به ادامه نصب بپردازین.

به محض اینکه نصب این فایل تمام شود، هکینتاش کردن شما هم کامل می شود و برای استفاده آماده است. لذت ببرین… به کسی هم نگین!

منابع : سرخه تله

.: مهنا :....
ما را در سایت .: مهنا :. دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی و سینا mahna بازدید : 1768 تاريخ : يکشنبه 12 شهريور 1391 ساعت: 16:48